مقالات و یادداشت های یک دانشجو

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی

مقالات و یادداشت های یک دانشجو

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی

یادداشت: وقتی مردم با فضای امنیتی کنار می آیند

خبرآنلاین- ۱۳ آذر ۱۳۸۹ 

امنیتی کردن فضای جامعه ناشی از عوامل متفاوت داخلی و خارجی است. ماهیت حکومت به عنوان عامل داخلی و تأثیر دولت ها و گروه های منطقه ای و جهانی بر حکومت مبدأ به عنوان عامل خارجی از این موارد هستند. درک این مسئله که حکومت های نظامی و دیکتاتوری تمهیدات امنیتی برقرار کرده و جامعه را در نوعی از احساس ترس و خطر نگه می دارند آسان است. علاوه بر آن ایجاد فضای امنیتی در شرایط دیگری نیز ممکن است رخ بدهد و آن وقتی است که دولت یا جامعه ای از جانب دیگران احساس ناامنی می کند. چنین شرایطی در هند آشکار است.

بازرسی و کنترل افراد هنگام ورود به بناهای تاریخی و مذهبی و مراکز خرید مهم٫ حضور ماموران امنیتی مسلح در جای جای شهر و مکان های مورد بازدید و حفاظت ویژه ار شهر (تعبیه درهای ثابت یا موقت برای کوچه ها و خیابان ها و بستن آن ها در ساعاتی از شب) از این موارد است. در ابتدا مشاهده چنین شرایطی این موضوع را  القا می کند که حادثه ای رخ داده و یا واقعه مهمی در راه است. اما این پدیده ای طبیعی است که در شرایط خاص تشدید می شود. برای مثال هنگام سفر سه روزه اوباما به هند حضور ماموران امنیتی افزایش یافته بود. چند نکته دراین باره قابل ذکر است:

1- هند از یک سو ادعا می کند قدرت در حال ظهور است و از سوی دیگر همواره بر مشکلات داخلی خود اذعان دارد. همین مشکلات و چالش های داخلی موجب برقراری اقدامات امنیتی شده است.

2- علی رغم تلاش هند برای ایجاد کشور آرام و با ثبات٫ بخشی از سیاست های این کشور ناشی از سیاست ها و فعالیت های دولت ها و گروه های دیگر است و حل و فصل آن ها ار عهده هند خارج است. بدین معنا که فعالیت های تروریستی (مانند حادثه پارلمان هند یا هتل بمبئی) الزامات امنیتی کردن هند را موجب شده است.

۳- تأکید هند بر سیستم دموکراسی و صلح گرا بودن از یک سو و تعریف فعالیت های امنیتی بر اساس تهدید دانستن کشورهایی مانند پاکستان و گروه های تروریستی، نه تنها هر گونه سوء ظن نسبت به این کشور را از بین برده است، بلکه هند حافظ ثبات و امنیت شناخته شده است و فعالیت های امنیتی هند، مورد اعتراض قرار نمی گیرد.

ویژگی اخلاقی هندی ها نیز به حفظ و تداوم چنین فعالیت هایی کمک می کند و به هیچ عنوان عامل تنش زا نمی باشد. آرامش و صبر و حوصله آن ها در این باره عامل یاری دهنده است. اگرچه به نظر می رسد دولت هم توانسته مردم در این باره با خود همراه سازد. 

http://news.khabaronline.ir/news-113379.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد