ادامه تنش: امریکا-پاکستان

لئون پانتا وزير دفاع امريكا در سفر روز پنج شنبه (۷ ژوئن) به افغانستان از سياست هاي دولت پاكستان انتقاد كرد. پانتا كه يك روز بعد حمله انفجاري مرگبار وارد كابل شد، اظهار داشت: تا زماني كه پاكستان بهشت امن تروريست ها باشد، دستيابي به صلح در افغانستان دشوار است. وي در ادامه با اشاره به اين كه صبر ما رو به پايان است، از پاكستان خواست براي مقابله با اين مسئله كه نگراني فزاينده اي براي امريكا ايجاد كرده است، اقدام نمايد.

منبع:

South Asia Media

خبر: جای پای عربستان در مالدیو

وزیر امور اسلامی مالدیو شیخ محمد شهیم علی سعید اعلام کرده است عربستان به ساخت مساجد در مالدیو کمک می کند.

افغانستان آرمانی در سایه ایران آرام

مطالعه تاریخ همیشه سودمند بوده است. نباید گذشته را دوباره تجربه کنیم. حوادث نشان داده ایران هرگاه در جایی آرام و پیوسته عمل کرده مفیدتر بوده است. بعد از آغاز كار  آقای ظهره وند به عنوان سفير ايران در افغانستان که چند هفته ای بیش تر از آن نمی گذارد وی اقدام به مصاحبه با شبکه ها و خبرگزاری های افغانستان نموده است. همین مسئله موجب شده رسانه ها و دولت افغانستان نیز وی را به مرد اول این روزهای افغانستان تبدیل کنند آن هم در بعد تبلیغات منفی علیه ایران.

اگرچه در این عصر بر دیپلماسی عمومی و رسانه ای تآکید فراوان می شود. اما باید راه کارهای بهره بردن از آن و نه فریب خوردن با دقت بیشتری دنبال شود.

خبر: اعزام فرستاده ویژه آمریکا به هند برای تحریم نفت ایران

خبرگزاری فارس: "هیلاری کلینتون" بعد از سفر بی نتیجه خود به هند از اعزام فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا به هند به منظور گفتگو در مورد کاهش واردات نفت هند از ایران خبر داد.

ادامه نوشته

خبر: وزیر زندان‌های ایالت خیبرپختونخواه در گفت‌وگو با فارس:طالبان با سلاح‌های نیمه سنگین به زندان حم

خبرگزاری فارس: وزیر زندان‌های ایالت خیبرپختونخواه با اعلام اینکه طالبان در حمله صبح امروز به زندان مرکزی شهر "بنون" از سلاح‌های نیمه سنگین استفاده کرده بود، از فرار عامل ترور نافرجام پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان از این زندان خبر داد

ادامه نوشته

گفتگو: نفوذ هند در افغانستان در سایه قهر آمریکا با پاکستان

 دیپلماسی ایرانی: پس از تاسیس دو کشور هند و پاکستان در سال 1947 روابط میان این دو تحت تاثیر مسایل مختلف منطقه ای و دغدغه های بین المللی فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است. تاریخ کوتاه پاکستان پس از استقلال شاهد سه جنگ با هند بود که در هرکدام تنها بر حجم اختلاف ها افزوده شد. ایالت کشمیر درشمال غربی هند و شمال شرقی پاکستان واقع شده که اختلاف‌ها بر سر مالکیت  این ایالت همچنان از موضوعاتی است که مولود تنش میان دو کشور است.  آصف‌علی زرداری رییس جمهوری پاکستان در سفر یک روزه‌ای به هند با نخست‌وزیر این کشور مانموهان سینگ دیداری داشت که طرفین آن را پربار خوانده اند

ادامه نوشته

خبر: واردات انرژی از ایران را متوقف کنید، مشوق بگیرید!

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بحث صادرات نفت ایران به پاکستان در مقابل دریافت محصولات غذایی مانند گندم داغ است، عربستان سعودی به طور تلویحی در مورد روابط اسلام آباد با تهران هشدار داده است.

ادامه نوشته

تحلیل: كدام كالا در قبال نفت؟

بعد از این که هند بر خلاف سایر کشورها واردات نفت خود را از ایران کاهش نداد، مسئله چگونگی دریافت پول نفت با توجه به تحریم ها مطرح شد. هند بهترین راه را صادرات محصولات خود در ازای پول نفت دانست که این راه با استقبال ایران مواجه شد. اما تنها مدت کمی بعد از حضور هیئت های هندی در ایران شواهد حاکی از آن است که هند به جای این که محصولاتی را که مورد نیاز ایران است، به این کشور صادر کند؛ در تلاش است هر آن چه که خریدار ندارد و ایران می تواند با کیفیت بالاتر از سایر کشورها وارد کند در اولویت صادرات به ايران قرار دهد. در این راستا بعد از صادرات فزاینده برنج بی کیفیت هندی مسئولان هندی خواستار آن شده اند که تحریم گندم از هند از سوی ایران برداشته شود. در حالی که علت تحریم توسط ایران وجود حشرات در گندم بوده است. قابل ذکر است واردات دارو، تجهیزات سنگین و قطعات ماشین آلات باید در اولویت واردات ایران از هند قرار گیرد. در چنين شرايطي ايران بايد تصميم بگيرد فعلاً پول نفت را دريافت نكند يا محصولات كشاورزي هند را بي رويه وارد كند.

خبر: دهلی نو: از ایران می‌خواهیم تحریم واردات گندم هندی را لغو کند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه هندی زبان "نشنل دنیا"، هند برای صادرات 1.5 میلیون تن گندم به ایران، از تهران خواسته است تحریمی را که 16 سال پیش علیه واردات گندم هندی اعمال شده بود لغو کند.

نشنل دنیا افزوده است که ایران گندم را از کشورهای استرالیا، کانادا و قزاقستان وارد می‌کند و هم اکنون این کشور با تحریم‌های آمریکا روبروست بوده و قصد دارد که گندم را از هند وارد کند اما مقررات مربوط به کیفیت گندم، مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده است.

ایران در سال 1996 به خاطر وجود برخی حشرات در گندم هندی، واردات این محصول را از هند تحریم کرده بود.

نورستان افغانستان و پاكستان

 سايت شبكه اطلاع رساني افغانستان گزارش داد در حالیکه دو هفته از ورود نیروهای سیاه پوش پاکستانی به ولسوالی های نورستان می گذرد ، خارجی ها هیچ ، دولت هیچ ، که پارلمان و مجلس سنای افغانستان نیز سکوت کرده اند 

ادامه نوشته